سمپلینگ چیست؟

سمپلینگ یکی از روشهای تبلیغات BTL می باشد که تاثیر پذیری فوق العاده ای در خروج از شلف محصولات بسیاری از برندها در چند سال اخیر داشته است و در حال حاضر یکی از متدهای موفق تبلیغاتی روز دنیا می باشد و توانسته است در دو فاز تاثیر آنی و کوتاه مدت و تاثیربلند مدت در اثر استفاده از محصول و شناخت آن و ایجاد ارتباط  دوطرفه بین مخاطب و برند در ذهن مصرف کننده نفوذ کند. استفاده از این روش توسط برندهای معتبر و جهانی نظیر کوکاکولا، مک دونالد و … آنرا به روشی قدرتمند در بازاریابی امروزی مبدل ساخته است. 

 کلمه سمپلینگ از لحاظ لغوی مزه کردن یا نمونه گیری معنی می دهد و در اصطلاح مارکتینگ و بازاریابی یک استراتژی تبلیغاتی می باشد که برای اهداف مختلفی به اجرا در می آید،گاهی اوقات هدف از اجرای سمپلینگ فرهنگ سازی یک محصول جدید می باشد و گاهی وقتها برای افزایش سهم از بازار و ایجاد ارتباط موثر با مصرف کننده صورت می پذیرد و همینطور جهت خلق تجربه استفاده از محصول برای مشتری انجام می گیرد و تاثیر بسیار زیاد و ماندگار در ذهن مصرف کننده دارد.

سمپلینگ و پروموشن روشی از تبلیغات جهت معرفی و شناخت دقیق محصولی جدید یا قدیمی از یک برند میباشد که مصرف کننده را به انتخاب سریع و بدون شک آن برند سوق میدهد .در نگاه اول سمپلینگ را به عنوان ارائه نمونه محصول رایگان می دانستند اما در اصل ایجاد ارتباطی مفید و موثر همراه با فن بیان خوب،زبان بدن قدرتمند،توضیحی مختصر و مفید در خصوص ویژگی های اصلی محصول و … می تواند به یک پروژه سمپلینگ قدرتمند کمک نماید و با توجه به اینکه هویت یک برند در حال نمایش می باشد کلیه اجزای تاثیر گذار در سمپلینگ از حساسیت خاص خودش برخوردار می باشد.  سمپلینگ چیست؟

سمپلینگ چیست؟

نکات کلیدی در استفاده از سمپلینگ و پروموشن

سمپلینگ و پروموشن در حقیقت تکنیک تخصصی در بازاریابی نوین است که عمدتا با ذهن مخاطبین سروکار دارد و با اهداف متفاوتی صورت می­پذیرد. شاید در برخی اوقات هدف از اجرای سمپلینگ و پروموشن فرهنگ­سازی برای یک محصول باشد و یا هدف سازمان فروش افزایش میزان سهم بازار در بازار هدف و ایجاد ارتباط موثر با مصرف­کنندگان و مخاطبین محصول و خدمات باشد.

سمپلینگ چیست؟

با عنایت به ذهنی بود تاثیر این تکنیک، در انتخاب نوع محصول سمپل و استفاده از آن و شیوه ترویج یا پروموشن قطعا باید به نکات فنی و تخصصی و الزاما علمی توجه خاص گردد. بطور مثال کیفیت محصول سمپل باید همانند محصول اصلی باشد. متاسفانه برخی واحدهای تولید کننده در یک اقدام فریبکارانه کیفیت محصول نمونه خود را در سطحی بالاتر و متفاوت با نمونه اصلی در نظر می­گیرند که این موضوع در آتیه موجبات عدم اطمینان مشتری و گسسته شدن زنجیره خلق مشتریان وفادار را فراهم می­آورد. 

 محصول سمپل الزاما باید در حجم کم کاملا در اختیار مشتری باشد تا بتواند با لمس و یا استفاده آزادانه از محصول با تحلیل و مقایسه با سایر محصولات مشابه، اقدام به خرید نماید. در برخی موارد میزهای پروموشن برخی مشاورین حاوی سمپلهایی هست که با محدودیت و بصورت سلیقه­ای توزیع می­شود و یا در ارائه نمونه نظارت مشاور ادامه می­یابد این موضوع درجه تاثیر گذاری سمپل را می­تواند کاهش دهد.  سمپلینگ چیست؟

استفاده اغراق آمیز از سمپلینگ و پروموشن توسط شرکت پخش نیز می­تواند سیستم بازاریابی را دچار اخلال نماید. نتایج تحقیقات علمی معتبر نشان داده است که در صورتیکه شرکت پخش در برنامه سمپلینگ و پروموشن خود اغراق نماید احتمال کاهش وفاداری مشتری، حساسیت مصرف کنندگان به قیمت و کاهش تصویر کیفی برند را به دنبال خواهد داشت. این موضوع می­تواند در کاهش میزان سود خود واحد تولیدی نیز موثر عمل نماید.

 از این نظر دیدگاه شرکت پخش به اجرای سمپلینگ نباید صرفا به ارائه محصول نمونه محدود گردد. چرا که الزاما شرکت پخش باید به موضوع سمپلینگ و پروموشن به دید تخصصی بنگرند. زیرا اهمیت این تکنیک در برندسازی به اندازه­ای است که اجرای صحیح و مطلوب آن می­تواند تصویری مثبت از برند را در ذهن مخاطبین ایجاد نماید و راه­کاری عملی و کاربردی برای ایجاد مشتریان وفادار باشد. همچنین اجرا به شیوه غیر علمی می­تواند ضربات جبران ناپذیری را به تصویر سازی برند وارد نماید.  سمپلینگ چیست؟

اجرای صحیح سمپلینگ رابطه مستقیم با تبحر و مهارت افرادی دارد که پروموشن محصول را بر عهده می­گیرند. پروماتورها الزاما باید از نظر علمی اشرافیت کامل بر روی محصول داشته باشند. مشاورین علمی باید تبحر ترجمه مفاهیم علمی به موضوعات قابل فهم عمومی را داشته باشند تا بتوانند با یک ارائه علمی و مهارتی مناسب نظر مشتریان را به خرید محصول جلب نمایند. تبحر در برخی مهارتهای فردی نظیر توانایی مذاکره، زبان بدن و مفاهیم بازاریابی و فروش نیز از ابزارهایی هستند که پروماتورها باید به آن مجهز باشند. با توجه به زمان مجاز بسیار کم برای ارائه سمپلینگ و پروموشن، پروماتورها باید تمرین و ممارست مداوم را برای ارائه موثر مدنظر قرار دهند.  سمپلینگ چیست؟

سمپلینگ چیست؟

تأثیر سمپلینگ بر فروش محصولات

باید گفت که اثر سمپلینگ بر فروش را می توان به دو دوره زمانی تقسیم کرد.در طی دوره برپایی سمپلینگ اکثرا شاهد افزایش فروش محصول ( حتی گاها بیشتر از رقبا ) خواهیم بود. به گونه ای که در برخی تحقیقات به رشد ۷۰% آن نیز اشاره شده است.

در دوران پس از آن میزان افزایش فروش بستگی به نوع محصول دارد ، اما به طور کلی افزایش فروش پس از این دوران خیلی متفاوت از دوران برگزاری سمپلینگ نیست. اما نباید فراموش کرد که مهمترین مزیت غیر مستقیم سمپلینگ افزایش آگاهی مشتریان از محصول است . آنها عملا با ساخت و ماهیت محصول از نزدیک آشنا شده و یا حتی فرصت امتحان کردن آن را می یابند ؛ لذا به طور قطع این امر در بلندمدت سبب رشد محصول در نزد عام خواهد شد.  سمپلینگ چیست؟

سمپلینگ چیست؟

مزایای سمپلینگ

از مزیت های بیشتری که روش تبلیغاتی سمپلینگ و پروموشن  نسبت به دیگر روش ها دارد میتوان به مواردی همچون تعامل و مذاکره حضوری با مصرف کننده و جذب نظرات ، انتقادات و پیشنهادات  و خلق اتفاقی ماندگار جهت اثبات برند در حافظه مصرف کننده و نیز امکان تبلیغ محصولات متنوع یک برند و نیز فروش هم زمان آن و جذب مصرف کنندگانی که با هدف تهیه محصولات دیگر وارد مرکز خرید شده و با استفاده از فنون گفتاری راقب به تهیه آن میشوند اشاره کرد .

از دیگر مزایای سمپلینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد.  سمپلینگ چیست؟

  • تقویت تصویر برند در ذهن مشتری و افزایش فروش
  • تقویت ارزش محصول نزد مصرف کننده
  • معرفی محصولات و جذب مشتریان جدید
  • جذب دوباره مشتریان از دست رفته
  • پاسخگویی به سؤالات مشتریان ناراضی و کسب رضایت آنها تا حد امکان
  • قدرت نمایی در مقابل رقبا و بازارگرمی
  • راه اندازی تبلیغات کلامی در مورد محصول جدید یا برند
  • فرهنگ سازی استفاده درست از محصول
  • بومی شدن ارتباط بین مصرف کننده و تولیدکننده
  • عدم نیاز به هزینه اولیه از طرف مصرف کننده جهت تست محصول یا تجربه کاربردی آن
  • معرفی محصول در مطلوب ترین حالت (برقراری ارتباط بین ۲ انسان)
  • عدم وجود فاصله زمانی از معرفی تا استفاده
  • تأثیر آنی وقوی جهت خرید کالا
  • امکان پاسخ گویی سریع و بلافاصله به سؤالات اولیه مصرف کننده
  • آفرینش اولین و پایدارترین تأثیر در ذهن مصرف کننده
  • امکان کنترل و چک بازخورد و اطلاعات داده شده به مصرف کننده به صورت مستقیم توسط سمپلر آموزش دیده
  • امکان اصلاح شیوه استفاده نادرست محصول وبازگرداندن مشتریان ازدست رفته

سمپلینگ چیست؟

اجرای سمپلینگ و اجرای پروموشن برای چه محصولاتی و در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

– اجرای سمپلینگ و اجرای پروموشن محصولات غذایی

– اجرای سمپلینگ و اجرای پروموشن محصولات آرایشی و بهداشتی

– اجرای سمپلینگ و اجرای پروموشن دستگاه های پوز بانکی

– اجرای سمپلینگ و اجرای پروموشن جهت دستگاه های صوتی و تصویری و لوازم خانگی

– اجرای سمپلینگ و اجرای پروموشن جهت بیمه ها، شرکت های خدماتی، بانک ها و اپلیکیشن ها

سمپلینگ چیست؟ 

برخی از مکان هایی که امکان سمپلینگ در آنها فراهم می باشد:

  • سمپلینگ در فروشگاه های زنجیره ای نظیر هایپر استار، هایپرمی، شهروند، رفاه،اتکا و …
  • سمپلینگ در مراکز تفریحی و گردشگری که برای تهران فضاهایی نظیر بام تهران،باشگاه انقلاب،برج میلاد،پارک آب و آتش و… می باشد
  • امکان اجرای سمپلینگ و پروموشن در کلیه مراکز خرید نظیر پاساژهای کوروش،پالادیوم،میلاد نور،گلستان،ارگ،تیراژه و …در تهران و مراکز خرید دیگر شهرهای معتبر به عنوان مثال اصفهان پاساژ سیتی سنتر،کوثر،ارکیده و … شیراز پاساژ خلیج فارس،زیتون،هامون و…
  • سمپلینگ و پروموشن در کلیه نمایشگاه ها،همایش ها،جشنواره ها و …
  • سمپلینگ در کلیه فروشگاه ها نظیر سوپرمارکتها،داروخانه ها،فروشگاه های آرایشی و بهداشتی
  • سمپلینگ به صورت تبادل همکاری با اپلیکیشن ها و استارت آپ های قوی همانند اسنپ،تپسی،زود فود و …
  • سمپلینگ سیار توسط ون های تبلیغاتی یا موبایل مارکتینگ در سراسر کشور
  • سمپلینگ به صورت سیار توسط کوله پشتی تبلیغاتی در کلیه نقاط صدرالاشاره

سمپلینگ چیست؟

 برخی از خدمات سمپلینگ و پروموشن

  • فروش مستقیم  Direct Selling
  • سمپلینگ  Sampling- ترویج و توزیع نمونه محصول یا خدمات
  • رودشو  Road Show- نمایش کاروانی، نمایش در مسیر و …
  • توفان در شهر Town Storm- پروپاگاندای شهری
  • ترویج Promotion- ترویج محصولات با تخفیف جذاب!
  • بازاریابی تخصصی  Merchandising
  • خلق رویداد  Event creation

فرآیندی سیستماتیک سمپلینگ

سمپلینگ دارای فرآیندی سیستماتیک است که شامل ۶مرحله به شرح ذیل می باشد:

گام اول :آگاهی و شناخت

  •  شناخت محصول با همکاری کارفرما
  • شناخت بازار فروش با همکاری کارفرما
  • شناخت امکانات مورد نیاز
  • جمع آوری نیروی انسانی مورد نیاز

گام دوم :تدوین استراتژی و برنامه ریزی

  •  آموزش نیروی انسانی
  •  تیم سازی
  • تعیین محل های استقرار با توجه به تحقیقات بازار و بازاریابی
  •  تهیه امکانات مورد نیاز
  •  تدوین فرم های گزارش دهی و آموزش پرسنل به منظور نحوه تکمیل فرم ها

گام سوم : اجرا

  •  هماهنگی و اخذ مجوزهای مربوطه از محلهای سمپل
  • تعیین بازرس برای هر منطقه پس از دریافت مجوز الزامی است. علت بکارگیری بازرس این است که سمپلینگ به دلیل بروز مشکلات متعدد و غیرقابل پیش بینی نباید تحت شعاع قرار گیرد.
  • تکمیل گزارشات

گام چهارم : ارزیابی

  •  جمع آوری گزارشات
  •  تهیه نمودار عملکرد تیم سمپل
  •  شناسایی نقاط قوت و ضعف

گام پنجم: بازخوردها

انتقال نتایج به واحد سفارش دهنده طرح و ثبت و ضبط تمامی مراحل سمپلینگ به منظور کسب موفقیت های بیشتر در برنامه های سمپلینگ آینده الزامی می باشد.

گام ششم:

اخذ رضایت نامه از کارفرما یا واحد متقاضی سمپلینگ

و در نهایت میتوان گفت استفاده از ابزار سمپلینگ و پروموشن در حقیقت یک استراتژی و نقشه هوشمندانه برای برندسازی محصول و یا خدمات است. در بسیاری موارد نقش پروموشن با فعالیتهای تبلیغی عادی در یک سطح ارزیابی می­گردد که این موضوع به سبب تخصصی و متمایز بودن نمی­تواند تفکر بازاریابی درستی باشد.

وجه تمایز اصلی پروموشن با تبلیغات این موضوع مهم است که پروموشن مانند اجرای طرح تبلیغاتی هزینه­ بر نیست و صرفا بر اساس استعداد و مهارتهای پروماتور می­تواند اثر­بخشی عمیقی در جهت معرفی محصولات داشته باشد. این موضوع می­تواند در پلنهای بازاریابی شرکت پخش بعنوان راهکاری مقرون بصرفه و موثر مدنظر قرار گیرد. سمپلینگ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست